HÄLSA BÖRJAR I DINA VARDAGSVANOR...

TID FÖR HÄLSA 


EN FUNKTIONSMEDICINSK HÄLSOMOTTAGNING


Funktionsmedicin är en holistisk vetenskapsbaserad utveckling av traditionell medicin. Det ersätter inte skolmedicin utan är ett komplement till den. Det är viktigt att ohälsotillstånd först är utredda av läkare inom sjukvården. Därefter kan vi erbjuda fortsatt kartläggning och konsultation.

Inom funktionsmedicin är strävan att hitta och åtgärda de underliggande orsakerna till ohälsa och kroniska sjukdomar . Många gånger hittar vi svaren till ohälsa i våra vardagsvanor. Stress, dålig sömn, bristfälliga motions och matvanor bidrar till biokemisk obalans och näringsbrist i kroppen som i förlängningen leder till diverse ohälsotillstånd. Det som är lika för alla är att vi mår bättre och förebygger sjukdomar genom att äta bra mat, röra på oss, vara ute i solen samt återhämta oss och även sova tillräckligt.

Genom en mer djupgående kartläggning av biokemi och näringsstatus samt livssituation och vardagsvanor, blir det möjligt att sluta att chansa med olika dieter och kosttillskott och en bild framträder av vad just DU som individ behöver åtgärda. En viktig aspekt dock är att ansvaret för att genomföra de planerade åtgärderna gällande förändringar i kost- och vardagsvanorna och därmed läkningen av kroppen, ligger hos dig som kund.

Tillstånd som vi arbetar med på Tid För Hälsa kan vara:

  • Mag och tarmbesvär som IBS, gastrit och SIBO

  • Inflammatoriska tillstånd, värk och långdragna infektioner

  • Hudbesvär, acne, exem, rosacea mm

  • Metabola tillstånd som: diabetes typ 2, rubbade blodfetter,  PSOS högt blodtryck

  • Övervikt och fetma

  • Psykiska besvär som stress, oro, depression och ångest

  • Trötthet/utmattning

  • Sömnstörningar

  • Autoimmuna sjukdomar

  • Sköldkörtelbesvär

Men även:

  • Hälsokontroll med bla mätning av kroppsammansättning.

  • Närings- och kostråd

  • Mindfulness

  • Optimering av mental och fysisk prestationsförmåga

Metoden bygger på att kartlägga och åtgärda obalanser i kroppens biokemi, hormonbalans, tarmflora och näringsstatus på följande vis:

  • Kartläggning av individella problem och symtom görs via personligt samtal, frågeformulär,  tester och provtagningar.

  • Analys av resultaten ovan.

  • Individuell och realistisk plan görs upp i samråd med dig som kund.

  • Vägledning och hälsocoaching för att komma i mål med din hälsoplan.




KOST

Hur vi lever och vad vi stoppar i oss avgör hur vi mår och vad vi orkar med i vardagen. Det är individuellt hur vi reagerar på olika livsmedel och levnadsvanor. En del människor klarar stora påfrestningar med dålig kost och taskiga levnadsvanor under lång tid medan andra har sämre genetiska förutsättningar och drabbas av övervikt och olika vällevnadssjukdomar av samma leverne.

Vad är då bra mat? Hur ska vi hitta rätt bland olika dieter och kostråd?  Det finns ändå vissa gemensamma faktorer för de flesta seriösa dieter. Till exempel, att äta naturlig mat som våra kroppar är anpassade att äta och undvika processad mat, sötsaker och sötade drycker.

I forskarvärlden och inom professioner som vägleder personer om kost, råder tyvärr allt för mycket konflikter om vad som är bra och farligt speciellt gällare fett och kolhydrater. Därför är det viktigt att luta sig mot seriösa källor och inte dra för stora växlar på diverse blogginlägg med tvärsäkra sanningar. Det kommer hela tiden nya rön och det som är sant igår kan behöva omprövas imorgon.

Paleokost 

Paleokost eller Paleolitisk kost är en kost där naturliga produkter är ledstjärnan. Paleo är förkortning av paleolitikum som betyder den äldre stenåldern, därav namnet stenålderskost.

Namnets egentliga betydelse i dagens kostvärld innebär att äta ursprunglig blandkost från väst och djurriket, som våra kroppar är bäst anpassade för. Det innebär INTE att äta som på stenåldern. Det finns dessutom inte mycket mat som längre är som på stenåldern. Jordar är utarmade på mineraler, djurhållningen ger många gånger sjuka djur utan näring och med rester av antibiotika och andra mediciner.

I Sverige har vi förmånen att ha ett välreglerat och hyfsat giftfritt jordbruk jämfört med många andra länder men det är ändå viktigt att vi som konsumenter tar makten över kosten genom att göra smarta val och sätta större press på producenter och handlare för att påverka så att fler kvalitetsråvaror kan tas fram och säljas. Att välja ekologisk och/eller närodlad mat är bra för hälsan.









                                          RÖRELSE

Rörelse och träning är centralt för att upprätthålla en bra muskelmassa som förbränner energi och bidrar till en god hormonell balans. Träning med ökad puls minst trettio minuter tre gånger per vecka har dessutom visat sig öka den kognitiva förmågan och förebygga depression och demenssjukdom.

Rörelse behöver inte ske på ett gym utan kan lika gärna innebära trädgårdsarbete, lustfylld lek, klättring, vandring eller annan motion.  Tänk gärna på vad kroppen är evolutionärt anpassad för. Stor variation gärna mellan styrke och konditionsövningar är det bästa för kroppen.



ÅTERHÄMTNING & SÖMN

För att må bra är återhämtning centralt. Vi behöver komma ner i varv för att vårt hormonella system ska fungera. God nattsömn är en stor del av återhämtningen.  Att sova tillräckligt många timmar och att inte in i det sista titta på mobil, dator eller TV är ett bra sätt att komma ner i varv. Det blå ljuset från skärmarna gör att det tar längre tid för kroppen att komma ner i varv.

Mindfulness

Tid För Hälsa arbetar med Mindfulness som är ett kraftfullt verktyg för att tillämpa återhämtning och minska stress och öka koncentration i vardagen. 

Vad som ger återhämtning i vaket tillstånd är individuellt, det kan vara allt från att ligga på sofflocket och filosofera, lyssna eller utöva musik, fixa i trädgården umgås med nära och kära. Huvudsaken är att vi gör det,  varje dag.

Den dagen vi inte har tid för 15 minuters mindfulness eller annan valfri avkoppling är förmodligen den dagen vi behöver det som mest.

Jag kan ge dig verktyg till avkoppling om du har tappat greppet.


 
Ja, boka tid med mig nu!